Trénování paměti je pojem, který označuje trénování a posilování kognitivních funkcí.
Hm, chytrá poučka. A co to jako je, kognitivní funkce?
Kognitivní funkce jsou, řečeno pěkně česky, poznávací funkce. Jsou to všechny myšlenkové procesy, které souvisí s učením, poznáváním, zapamatováním a přizpůsobováním se. Není to tedy jenom paměť.
Kognitivní funkce jsou, řečeno pěkně česky, poznávací funkce. Jsou to všechny myšlenkové procesy, které souvisí s učením, poznáváním, zapamatováním a přizpůsobováním se. Není to tedy jenom paměť.
A to přesně znamená…?
Rychlost myšlení, řečové funkce (mluvení i porozumění), paměť, koncentrace (soustředění), prostorová orientace, pochopení informací, řešení problémů a plánování. Sečteno podtrženo to v širším smyslu znamená prostě myšlení.
Rychlost myšlení, řečové funkce (mluvení i porozumění), paměť, koncentrace (soustředění), prostorová orientace, pochopení informací, řešení problémů a plánování. Sečteno podtrženo to v širším smyslu znamená prostě myšlení.
Je to jenom pro staré lidi?
Ani náhodou! Trénování paměti je doslova pro všechny lidi všech věkových kategorií. Samozřejmě, každá věková skupina má svá specifika. Trénování paměti se dělá už i ve školkách s malými dětmi, protože jim pomáhá rozvinout myšlení a lépe se připravit na školní výuku. Existuje trénování paměti pro maminky na mateřské, pro lidi po čtyřicítce, pro seniory, ale také třeba pro středoškoláky.
Ani náhodou! Trénování paměti je doslova pro všechny lidi všech věkových kategorií. Samozřejmě, každá věková skupina má svá specifika. Trénování paměti se dělá už i ve školkách s malými dětmi, protože jim pomáhá rozvinout myšlení a lépe se připravit na školní výuku. Existuje trénování paměti pro maminky na mateřské, pro lidi po čtyřicítce, pro seniory, ale také třeba pro středoškoláky.
K čemu to vlastně je?
K tomu, aby naše mysl zůstala v dobré kondici. Většinou se udává, že se mozek plně vyvine do své plné funkčnosti ve věku 25 let. A pak se dodává, že po třicítce už to není tak slavné, učení jde lidem hůře a paměť se zhoršuje. Po čtyřicítce mohou mít lidé první výpadky.
K tomu, aby naše mysl zůstala v dobré kondici. Většinou se udává, že se mozek plně vyvine do své plné funkčnosti ve věku 25 let. A pak se dodává, že po třicítce už to není tak slavné, učení jde lidem hůře a paměť se zhoršuje. Po čtyřicítce mohou mít lidé první výpadky.
A po padesátce jsou lidi v podstatě na odpis?
Kdepak, to jsou v nejlepších letech! Pokud tedy chtějí být v nejlepších letech.
Kdepak, to jsou v nejlepších letech! Pokud tedy chtějí být v nejlepších letech.
Když mluvíme o trénování paměti, musíme si představit náš lidský mozek jako sval. Viděli jste někdy akrobaty? Lidské svaly dovedou neuvěřitelné věci! A právě tak mozek. Ale nestane se to samo od sebe. Naopak. I lidské svaly mají při nečinnosti tendenci ochabovat. Jindy bolí, když jsou namáhány jednostranně. To platí i o lidské mysli. Přijdeme domů z práce a brní nás hlava ze všech těch povinností a termínů. Trénování paměti v takovém případě pomůže mysli odpočinout si a rozvíjet se v jiné oblasti, kterou třeba tolik ve své každodennosti nepoužíváme. Což může být pro někoho například představivost. Někdo třeba pracuje spíše manuálně a po x letech už ani neví, jak funguje písemné dělení, protože ho prostě nepoužívá. Někdo pracuje o samotě a po čase si všimne, že začíná mít problém dobře mluvit a přesně se vyjadřovat.
Trénování paměti si s tímhle vším dovede poradit. Vhání naší mysli doslova novou krev do žil.
Když do kognitivních funkcí patří i prostorová orientace, budu umět díky trénování paměti umět líp podélně parkovat?
Ano, i to je možné, pokud se na to trenér zaměří a přizpůsobí tomu svoji lekci. Prostorová orientace se dá také potrénovat. Cvičení dělá mistra. Spousta lidí žije v domnění, že se narodili s horší prostorovou představivostí a že se s tím nedá nic dělat, protože je to vrozené. Někdo má zase slabší fantazii. Někdo tvrdí, že je „blbej na češtinu“ a prostě to tak je. Nic z toho ale není definitivní. Je potřeba odhodit stud, že nám něco nejde nebo že se dokonce v něčem „sami od sebe horšíme“, což platí třeba o paměti. To, že nám něco nejde, v podstatě není nic jiného než příležitost pro vylepšení. Lidská mysl je neuvěřitelně pružná! Ze školy jsme si navykli být zaškatulkovaní v roli toho, kdo má trojky nebo toho, kdo neumí šplhat na tyč. V trénování paměti ale nic takového neplatí. Nikdo není neschopný. Zásadou trénování paměti je „terapie příjemného šoku“. Člověk, který se do trénování paměti pustí, bývá překvapen, kolik je schopen si toho zapamatovat, i když byl přesvědčen, že už zapomíná naprosto všechno. Naprosto výbornou zprávou je, že nové mozkové buňky vznikají doslova v každém věku, pokud se mozku dostává té správné stimulace. Ve svém mozku si můžeme doslova vypěstovat nové cestičky.
Ano, i to je možné, pokud se na to trenér zaměří a přizpůsobí tomu svoji lekci. Prostorová orientace se dá také potrénovat. Cvičení dělá mistra. Spousta lidí žije v domnění, že se narodili s horší prostorovou představivostí a že se s tím nedá nic dělat, protože je to vrozené. Někdo má zase slabší fantazii. Někdo tvrdí, že je „blbej na češtinu“ a prostě to tak je. Nic z toho ale není definitivní. Je potřeba odhodit stud, že nám něco nejde nebo že se dokonce v něčem „sami od sebe horšíme“, což platí třeba o paměti. To, že nám něco nejde, v podstatě není nic jiného než příležitost pro vylepšení. Lidská mysl je neuvěřitelně pružná! Ze školy jsme si navykli být zaškatulkovaní v roli toho, kdo má trojky nebo toho, kdo neumí šplhat na tyč. V trénování paměti ale nic takového neplatí. Nikdo není neschopný. Zásadou trénování paměti je „terapie příjemného šoku“. Člověk, který se do trénování paměti pustí, bývá překvapen, kolik je schopen si toho zapamatovat, i když byl přesvědčen, že už zapomíná naprosto všechno. Naprosto výbornou zprávou je, že nové mozkové buňky vznikají doslova v každém věku, pokud se mozku dostává té správné stimulace. Ve svém mozku si můžeme doslova vypěstovat nové cestičky.
Jak přesně vypadá lekce trénování paměti?
To samozřejmě záleží na cílové skupině, časovém ohraničení, cíli a na trenérovi. Rozhodně to ale není jenom memorování, stejně jako kognitivní funkce nejsou jenom paměť.
To samozřejmě záleží na cílové skupině, časovém ohraničení, cíli a na trenérovi. Rozhodně to ale není jenom memorování, stejně jako kognitivní funkce nejsou jenom paměť.
Obvykle trénování paměti zahrnuje určitá cvičení na rozhýbání „mozkových závitů“, logické hádanky, posilování koncentrace, výklad o fungování lidského mozku nebo učení mnemotechnik. Může ale taky vypadat tak, že lidé celou dobu zpívají a tleskají. Viděla jsem také trenérky paměti, které přiměly během své lekce lidi i skákat nebo se chytat za prsa!
Důležitou ingrediencí při trénování paměti je smích a vzájemné potkávání se. Je to příjemná odpočinková činnost, která člověka osvěží na duchu. Trénování by vždy mělo být hravé a mělo by lidem přinášet radost z poznání, že zapomínání není neodvratný proces. V naprosté většině případů máme stav své mysli ve svých rukách a každý krok dobrým směrem se počítá.
Nebojte se své šedé buňky mozkové rozsvítit!